Wrześniowe i październikowe zajęcia Koła Informatycznego
dla klas VI-VIII
Na pierwszych zajęciach Koła Informatycznego dla klas VI-VIII we wrześniu i w październiku, uczyliśmy się również podstaw obsługi mikrokontrolera CyberPi, tak jak grupa młodszych uczniów na swoim Kole Informatycznym. Poznawaliśmy podstawowe funkcje urządzenia oraz sposób pracy z CyberPi – podłączenie do komputera, podstawy programowania w mBlock, dwa tryby pracy Live i Upload. W ramach naszych ćwiczeń, wspólnie wykonaliśmy grę pt. „Pszczoła i łąka”, w której wykorzystaliśmy joystick oraz dwa przyciski mikrokontrolera. Za ich pomocą mogliśmy sterować latającą na ekranie pszczołą, która zapylała pojawiające się losowo kwiatki oraz przyspieszać lub zwalniać prędkość jej lotu. Wykonaliśmy również projekt bardziej zaawansowanego dyktafonu, który nie tylko umożliwiał nagrywanie i odtwarzanie głosu, ale posiadał dodatkowe funkcje. Na zajęciach poznawaliśmy podstawy związane z drukowaniem 3D - sposób przygotowania drukarki 3D flashforge do druku – uruchamianie, konfiguracja, kalibracja drukarki, parametry wydruku. W tego typu drukarki została wyposażona nasza szkoła w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. Wykonywaliśmy też pierwsze proste projekty 3D przeznaczone do drukowania w programie 3D Builder. Pracowaliśmy również z programem FlashPrint, który umożliwia przygotowanie specjalnego pliku do wydrukowania na drukarce 3D.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Opiekun Koła Informatycznego Bogdan Żych
Wrześniowe i październikowe zajęcia Koła Informatycznego
dla klas IV-V
Na pierwszych zajęciach Koła Informatycznego dla klas IV-V we wrześniu i w październiku, uczyliśmy się podstaw obsługi mikrokontrolerów CyberPi. Jest to główny, programowalny układ elektroniczny zestawu edukacyjnego, służącego do nauki programowania i elektroniki. W takie zestawy została wyposażona nasza szkoła w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. W ramach pierwszych zajęć zapoznaliśmy się z samym mikrokontrolerem CyberPi - jego funkcjami, podłączaniem do komputera, podstawami obsługi środowiska programistycznego mBlock, w którym można programować urządzenie. Poznaliśmy dwa tryby pracy mikrokontrolera: tryb Live oraz Upload. Dzięki temu mogliśmy nasze programy debugować w mBlock na żywo (tryb Live) lub przesyłać kod programu bezpośrednio na urządzenie i uruchamiać programy po odłączeniu CyberPi od komputera (tryb Upload). W ramach ćwiczeń wykonaliśmy wspólnie w mBlock grę komputerową pt. „Kosmiczna strzelanka”, w której wykorzystaliśmy przycisk oraz joystick CyberPi do sterowania rakietą i strzelania w nadlatujące asteroidy. Kolejnym projektem, który zrealizowaliśmy, była aplikacja również wykonana w mBlock – dyktafon, który umożliwiał nam nagrywanie i odtwarzanie głosu na mikrokontrolerze. Tutaj wykorzystaliśmy wbudowane w CyberPi mikrofon oraz głośnik, a także różnokolorowe świecące diody LED.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Opiekun Koła Informatycznego Bogdan Żych
Gaśnica do świec. Co potrafi woda gazowana?
Krótka relacja z zajęć klasy 2c w ramach modułu przyrodniczego
Tym razem zastanawialiśmy się, jak działa gaśnica i czego do gaszenia pożarów używają strażacy? Czym należy się posłużyć, aby zgasić świecę?
Eksperymentalnie stworzyliśmy gaśnicę, która działa w sposób całkowicie niewidzialny. Uczniowie, w reakcji sody oczyszczonej i octu otrzymali gaz - dwutlenek węgla. Gasi on płomień, pozbawiając go części tlenu, którego potrzebuje płomień, by móc się palić. Woda gazowana również gasi płomień. Nie robi tego sama, lecz za sprawą rozpuszczonego w niej dwutlenku węgla. Małe bąbelki wypierają tlen. Płomień nie otrzymuje „pokarmu” i gaśnie.
Do gaszenia pożarów powstałych w wyniku spalania takich cieczy, jak benzyna, tłuszcz, czy olej, nadają się gaśnice z dwutlenkiem węgla. Strażacy muszą przy tym nosić ciężki respirator, aby nie wdychać dwutlenku węgla i nie udusić się.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu
Empiriusz na lekcjach chemii
W bieżącym roku szkolnym mamy możliwość korzystania z mobilnego laboratorium chemicznego zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. EMPIRIUSZ to program, który wykorzystuje innowacyjną technologię wirtualnej rzeczywistości, czyli za pomocą technologii informatycznej wytwarza interaktywny obraz szkolnej pracowni chemicznej. Dzięki zestawowi gogli VR i kontrolerów uczeń przenosi się do pracowni chemicznej wyposażonej w sprzęt i szkło laboratoryjne. Przeprowadza doświadczenie według instrukcji. Po poprawnym wykonaniu doświadczenia pojawia się test - uczeń musi podać obserwacje i sformułować wniosek. Dostępne są modele 3D substratów/produktów, które można oglądać na każdym etapie doświadczenia. Uczeń zanurzając się w wirtualny świat angażuje się emocjonalnie, bierze aktywny udział w pracy laboratoryjnej i lepiej przyswaja informacje z chemii.
Na prezentowanym materiale filmowym uczeń, Alan Rawluk, wykonał doświadczenie, w którym otrzymał wodorotlenek rozpuszczalny w wodzie oraz zbadał jego właściwości. W galerii zdjęć widzimy uczniów, którzy z powodzeniem podjęli się wykonania tegoż zadania. Gratuluję.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi otrzymała dofinansowanie w wysokości 165900 zł.
W ramach drugiej transzy, do 31 sierpnia 2022 roku wydatkowano 66360zł. Zakupiono min: