Sukcesy naszych uczniów
w I edycji Konkursu „3D EduArt” na projekty i wydruki 3D
W konkursie „3D EduArt” na projekty i wydruki 3D, ogłoszonym przez Kuratorium Oświaty w Szczecinie, a organizowanym przez Centrum ECOTECH-COMPLEX w ramach realizacji projektu pt. Eksploracja inspirowana technologią druku 3D oraz współorganizowany przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i dofinansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN) w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” - Popularyzacja nauki i promocja sportu (SON), uczniowie naszej szkoły zajęli najwyższe miejsca w kategorii „Najlepszy projekt do druku 3D”:
I miejsce – Bartosz Zaśko – kl. IVc za pracę pt. „Wiatrak” (kategoria – uczniowie klas 4-8)
II miejsce – Anna Walczak – kl. VIIIb za pracę pt. „Jemiołuszka Pospolita” (kategoria – uczniowie klas 4-8)
III miejsce – Jan Kuzio – kl. VIIIb za pracę pt. ”Samolot” (kategoria – uczniowie klas 4-8)
Rozstrzygnięcie konkursu nastapiło 15-16.06.2023r. przez Jury Konkursowe.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!!
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zajęcia koła informatycznego klas VI-VIII w maju i czerwcu
W maju i czerwcu tworzyliśmy własne projekty 3D w programie 3D Builder i w programie Blender, a także je drukowaliśmy. Były to różne rodzaju modele czołgów, czy poprawiony model rogu oraz model kota i psa. Szczególnie aplikacja Blender wymagała od uczniów dużo wyższych umiejętności w projektowaniu 3D, ponieważ sam program nie jest na tyle intuicyjny, aby szybko można było opanować wiele potrzebnych i dostępnych w nim narzędzi i opcji. Jednak uczniowie już od jakiegoś czasu pracują na kole informatycznym z tą aplikacją i wielu z nich nabyło wymagane umiejętności.
Na zajęciach koła informatycznego zajmowaliśmy się również programowaniem robota JD Humanoid, tworząc różne programy w środowisku Blockly. Programując, sterowaliśmy precyzyjnie serwomechanizmami robota, stosując odpowiednie polecenia języka JavaScript. Wykorzystywaliśmy także kamerę robota do identyfikacji kolorów i obiektów w jego najbliższym otoczeniu. Robot również rozpoznawał i śledził twarz danej osoby i odpowiednio reagował, np. wymawiając imię danej osoby. Uczniowie więc mogli popracować z prawdziwą sztuczną inteligencją, która w robocie odpowiada za rozpoznawanie i śledzenie twarzy, kolorów i obiektów.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości.
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu1
Zapraszamy do obejrzenia filmu2
Zapraszamy do obejrzenia filmu3
Zajęcia koła informatycznego klas IV-V w maju i czerwcu
W miesiącach maju i czerwcu zajmowaliśmy się w dalszym ciągu projektowaniem modeli 3D oraz i ich drukowaniem. W ramach projektowania, uczniowie mieli możliwość opracowania własnych modeli 3D w programie 3D Builder, takich jak np. model wiatraka czy model samochodu. Konstrukcje, które powstawały składały się z kilku części i były drukowane w tym samym czasie, ale jako oddzielne elementy, które po wydruku należało złożyć w jedną całość. W związku z tym, modelowanie wymagało od uczniów szczególnej dokładności oraz przemyślenia budowy i wielkości poszczególnych elementów tak, aby po wydruku wszystkie części do siebie pasowały. Podczas pracy nad modelowaniem dzieci wykorzystywały poznaną wcześniej opcję linijki, dostępnej w aplikacji 3D Builder. Poprawiliśmy także model 3D sowy, która była projektowana na wcześniejszych naszych zajęciach koła informatycznego i ją wydrukowaliśmy. Wydrukowany i znacznie większy model sowy został podarowany dzieciom z oddziału zerowego Przedszkola Miejskiego nr 5, funkcjonującego w naszej szkole. Była to po części praca wspólna wraz z uczniami z koła informatycznego z kl. VI-VIII.
Programowaliśmy również robota humanoidalnego JD Humanoid w środowisku RoboScratch. Tutaj szczególną uwagę zwróciliśmy na moduł kamery robota. Pozwala ona śledzić i rozpoznawać twarz, śledzić zdefiniowane kolory i przedmioty. Te opcje kamery wykorzystaliśmy w swoich programach, tworzonych w środowisku RoboScratch. Robot rozpoznawał trzy kolory: czerwony, niebieski i zielony, podążając kamerą za tymi kolorami i wymawiając ich nazwy, rozpoznawał również twarz, witając się z osobą i podążając za twarzą. Nauczyliśmy również robota odszukiwać wybrany kolor w jego najbliższym otoczeniu, np. czerwony i odpowiednio na niego reagować. Uczniowie mogli bezpośrednio popracować z zaimplementowanymi algorytmami sztucznej inteligencji robota, które były odpowiedzialne za rozpoznawanie i śledzenie przez kamerę twarzy, obiektów i kolorów.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu1
Zapraszamy do obejrzenia filmu2
Zapraszamy do obejrzenia filmu3
Zapraszamy do obejrzenia filmu4
Zapraszamy do obejrzenia filmu5
Zapraszamy do obejrzenia filmu6
Ogólnopolski Dzień Dogoterapii
14 czerwca 2023 roku uczniowie klas pierwszych miały możliwość wziąć udział w zajęciach edukacyjnych z psem terapeutą Jawą. Takie zajęcia miały na celu dostarczenie pozytywnych emocji i satysfakcji z obcowania z psem, oraz rozluźnienie atmosfery. Na lekcji dzieci dowiedziały się gdzie mogą pracować psy wspierając człowieka, jak opiekować się psem, jak się wobec niego zachowywać i jaką bezpieczną pozycję przyjąć w momencie dyskomfortu lub zagrożenia. Połączenie edukacji i zabawy pozwoliła uczniom poszerzyć wiedzę na temat świata zwierząt, rozwijać empatię i poczucie odpowiedzialności. Dzieci wykazały się dużą wiedzą a pies terapeuta wywołał wiele radości i ogrom uśmiechów u pierwszoklasistów.
Materiał nadesłała p. Anna Łotysz
„Naukowa Szuflandia”
W dniu 14.06.2023r. w ramach projektu „Naukowa Szuflandia” odbył się turniej między przedmiotowy i pokaz doświadczeń z fizyki i chemii przygotowany przez uczniów z klasy VIIb i z klas ósmych. W ramach turnieju 3-osobowe drużyny z klas V-VII zmagały się z zadaniami z zakresu informatyki, biologii, matematyki i geografii. Zwycięzców uhonorowano dyplomami i ciekawymi nagrodami rzeczowymi.
W klasach piątych:
I miejsce zajęła drużyna z kl. Va
II miejsce zajęła drużyna z kl. Vb
W klasach szóstych:
I miejsce zajęła drużyna z kl. VIb
II miejsce zajęła drużyna z kl. VIc
III miejsce zajęła drużyna z kl. VIa
W klasach siódmych:
I miejsce zajęła drużyna z kl. VIIc
II miejsce zajęła drużyna z kl. VIIb
III miejsce zajęła drużyna z kl. VIIa
W ramach projektu odbył się również konkurs na plakat pt. „Przedmioty Matematyczno-Przyrodnicze w zastosowaniach”.
Wyłoniono zwycięzców, którzy też zostali nagrodzeni:
I miejsce klasa VIIc
II miejsce klasa VIIb
III miejsce klasa VIc.
Projekt został zorganizowany przez nauczycieli zespołu matematyczno-przyrodniczego. Miał on na celu promowanie nauki poprzez zabawę.
Materiał nadesłała p. Elżbieta Gajewska
Film nadesłała p. Monika Sikorska
Odznaka Szkoły eTwinning 2023-2024
dla naszej szkoły!
Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła otrzymała Odznakę Szkoły eTwinning.
Jak podają organizatorzy, nagrodzone placówki stanowią doskonały przykład korzyści płynących z udziału w eTwinningu dla całej szkoły. Aktywnie wdrażają i promują wartości i metody pedagogiczne eTwinningu, stanowią punkt odniesienia dla lokalnej społeczności oraz są wzorem do naśladowania dla innych szkół.
W tym roku szkolnym odznakę otrzymało łącznie 4485 placówek, a wśród nich znajduje się aż 78 polskich szkół i przedszkoli, w tym Szkoła Podstawowa nr 2.
Od kilku lat w naszej szkole bierzemy udział w różnych projektach międzynarodowych, właśnie dzięki platformie eTwinning. Uczniowie wykonując przeróżne zadania i aktywności, współpracują z uczniami z różnych państw europejskich. Doskonalą przy tym umiejętności cyfrowe, językowe oraz interpersonalne. Nauczyciele zaś korzystają z dostępnych na platformie szkoleń i kursów, poświęconych tematyce projektów, innowacji, narzędzi TIK i nowoczesnych metod pracy z uczniem.
Przykłady naszych działań można obejrzeć w archiwum strony szkoły:
http://www.zso.stargard.pl/index.php/105-aktualnosci/744-nagroda-etwinning
http://www.zso.stargard.pl/index.php/105-aktualnosci/732-projekt-etwinning
http://www.zso.stargard.pl/index.php/105-aktualnosci/857-wykonanie-przez-kl-5b-plakatu-z-symbolami-pokoju
O tym sukcesie przeczytać można również na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Szczecinie:
http://www.kuratorium.szczecin.pl/kuratorium/aktualnosci/odznaki-szkoly-etwinning-2023-2024/
Materiał nadesłała p. Iwona Łopacińska
Upominek dla mam z masy solnej
Uczniowie klas 1b i 2c na zajęciach z modułu przyrodniczego poznali przepis na idealną masę solną. To świetny materiał dla dzieci, z którego można tworzyć dekoracje lub modele. Jej przygotowanie jest bardzo proste - potrzebujemy mąkę, sól i wodę. Można ją również zabarwiać dodając podczas wyrabiania barwniki spożywcze lub przyprawy. Z masy solnej powstały upominki dla mam - piękne serca na Dzień Mamy.
Na zajęciach został wykorzystany sprzęt zakupiony w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Izolowanie DNA z owoców miękkich
Uczniowie rozwijający swoje zainteresowania w dziedzinie biologii i chemii połączyli siły, by poszerzyć wiedzę w zakresie genetyki i jej zastosowania w biologii molekularnej.
Doświadczenie polegała na wyizolowaniu materiału genetycznego z roślin i przeprowadzeniu obserwacji mikroskopowej. Wykorzystano do tego celu truskawkę, banana i pomidora.
Odizolowanie DNA daje nam możliwość odczytania kodu i zrozumienia jak są projektowane i jak powstają nowe odmiany.
DNA występuje w chromosomach i pełni rolę nośnika informacji genetycznej organizmów żywych. Kwas ten jest naturalnym elementem naszej diety. Dziennie spożywamy ok. 2 g materiału genetycznego w skład, którego wchodzą genomy owoców, warzyw, zbóż.
Na zajęciach został wykorzystany sprzęt zakupiony w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu